Rätt mat för ditt rätta jag.

Rätt mat för ditt rätta jag.

salutem est omnia




Om du fortsätter att göra som du alltid har gjort..


..så kommer du fortsätta att få det du alltid har fått.



kontakt@viktorialindholm.se

Att välja rätt i affären.

Barn & NäringPosted by viktorialindholm.se Thu, November 24, 2011 22:09:03
Här hemma kör vi på något som vi kallar 90/10 regeln, det har jag anammat från min lärare på MF. Principen innebär att 90% av måltiderna är bra måltider. De resterande 10% gör du vad du vill med. I genomsnitt äter vi väl ungefär 3 måltider om dagen, 21 måltider i veckan. Huvudsaken är att din vardag ser bra ut. Det är inte en extra efterätt eller en påse chips på helgen som leder till ohälsa. Det är det där du äter 3-5 gånger om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året, år efter år, som leder till ohälsa. Om vi äter 3 - 4 (3,5) mål om dagen betyder det att vi äter 1274 måltider om året.

Och med tanke på att 85% av immunförsvaret sitter i tarmen så är det egentligen ganska enkelt att förstå sambandet. Eller hur?


Då återstår frågan - vad bör vi inte äta och vad bör vi äta.

Det är alltid tråkigt att fokusera på vad man inte ska äta men jag tänker ändå ta upp några ämnen som jag tycker att det är viktigt att försöka ta bort i sin vardag.


Anti-näringsämnen - de skadliga näringsbovarna för stora som små.

Dessa ämnen är egentligen ingenting svårt att undvika, vilket är bra för de bör verkligen undvikas i största möjliga mån. Begränsa dessa så mycket som möjligt och redan där har gjort ett jättekliv för familjens hälsa.


*Socker - vitt raffinerat

*Vitt mjöl

*Vegetabiliska fetter i form av transfettsyror. Härdade fetter. Margarin!

*Aspartam

*Glutamat - MSG - Jästextrakt - (E621)

*Miljögifter

*Färgämnen

*Skadliga konserveringsmedel

*Vitt raffinerat salt


Detta finns i läskedrycker, saft, godis, chips, vitt bröd, sockrad sylt, korv, kexchoklad, ostbågar, färdigrätter, oboy, glass med mera.


Då ska vi bena ut detta.



Socker är bara dåligt - inget konstigt.

Vill du ha ett alternativ så får du välja agavesirap, kokosblomstersocker, stevia eller björksocker. De tre sistnämnda är bäst för blodsockret.


Glutamaten (nervgift) hittar du i påläggsmat, charkuterier, chips, kryddblandningar, färdigmat, såser med mera.

Alla innehåller det inte, men många. Välj bort. Framförallt - akta barnen.


Miljögifter. Ja - detta är ett stort ämne som jag får återkomma till.


Färgämnen som man hittar i godis, läsk och en del mat. Mest halvfabrikat och oäkta mat.


Konserveringsmedel, det vanligaste som heter nitrit (E250) är egentligen inte så bra för oss men tyvärr är det svårt att hitta charkuterier utan det.

Jag kan rekommendera det lokala Lugnås chark som har bytt ut nitritet mot askorbinsyra.

Om man ändå har en produkt man vill äta som till exempel bacon, så kan man lägga dem i blöt ett tag så löses en del av nitritet upp. Det blir lika gott ändå! :)


SALT . Den här är enkel, använd oraffinerat halvsalt och bergsalt som det fina rosa himalayasaltet istället.




Vad ska vi äta då?


Jo vi ska äta näringstäta livsmedel av hög kvalitet.

Uteslut "lättprodukter" av alla slag.


Vänd på kostpyramiden. Ät minst av bröd, potatis och pasta.

Köp naturella produkter. Smaksätt med naturens skafferi.

Köp ekologiskt så långt det är möjligt, främst det som äts ofta.

Ännu bättre, köp ägg hos en bonde och odla lite gröna själv.

Viltkött och naturbeteskött.

Ät säsongsbetonat. Ät av skogens guld.

Fisk & Skaldjur (bra kvalité och så färskt som möjligt)


Ät rätt fetter - detta är riktigt viktigt! Köp absolut inte margarin av något slag.

Rätt fett är en viktig del i kosten, för barn är det såklart extra noga. Snåla inte.

Naturliga animaliska fetter och vissa oljor är okej.

Oljor ska vara ekologiska, kallpressade och extra virgin. Olivolja, raps och linfröolja.

Stek däremot i smör, ghee eller kokosfett (en bra sort) .. De tål värme bäst.

Nötter av en bra sort och kvalité är en bra energikälla och ett bra mellanmål.

Lagrade ostar, mögelostar, syrade mjölkprodukter.

Ett bra tillskott av D vitamin och omega 3 - Vi använder torskleverolja till hela familjen. Det syntetiska D-vitaminet kanske duger i krig men nu är det inte krig.


Här kommer en lista på livsmedel som är mest besprutade och minst besprutade.

Exakta värden är inget jag kan garantera så det säkert varierar från fall till fall!

Jag ska snoka närmare på den här biten och återkommer säkert med en mer fullständig version.

De som är mest besprutade är alltså bättre att köpa i ekologisk form då de inte är besprutade. Medan de som är minst besprutade är helt okej att köpa som de är.

Att tillägga - Ekologiskt är troligtvis alltid bättre. Men försök ändå hitta äkta ekologiska varor från bra producenter som enbart håller på med det (gärna i liten skala), själv blir jag lite tveksam vad gäller Icas I Love Eco och Coops änglamark, och ARLA.

Personligen tycker jag det är dubbelmoral.

Men om man känner att det svider i plånboken kan man åtminstone kompromissa lite. (De kemikalier som förekommer i besprutade livsmedel gör man klokt i att undvika så gott det går)



Mest besprutade


Jordgubbar & Hallon

Körsbär

Nektariner

Paprika

Persikor

Potatis

Päron

Selleri

Spenat

Vindruvor och äpplen



Minst besprutade

Ananas

Avocado

Blomkål & Broccoli

Kiwi

Lök

Majs

Mango Papaya

Sockerärtor

Sparris




Att mentalt lägga om sina vanor och sitt tankesätt är inte gjort i en handvändning.

Många köper gärna en chipspåse för 25 kr men om en avocado kostar det så är det en smärre katastrof. Så kan även jag tänka emellanåt. Reflektera över det, jag är säker på att ni kommer hitta många sådana tillfällen :)

En god tanke där är att man försöker tänka hur mycket näring man får för pengarna.

Och ägg åter igen. Köp ägg från någon i närheten - av hönor som går ute - så långt det är möjligt. Ägg av rätt kvalité är verkligen superfood och det är till och med väldigt billigt med tanke på sitt näringsinnehåll! Även om det är ekologiska och dyrast i hyllan i affären så är de ändå inte dyra på något sätt.





Detta var allt för idag! :)





  • Comments(1)

Posted by Mia Fri, November 25, 2011 13:52:39

Just nu känner jag mig riktigt duktig:-) inte mycket nytt men å så inspirerande...det där om bacon visste jag inte...och det var min lunch *asg*