Rätt mat för ditt rätta jag.

Rätt mat för ditt rätta jag.

salutem est omnia




Om du fortsätter att göra som du alltid har gjort..


..så kommer du fortsätta att få det du alltid har fått.



kontakt@viktorialindholm.se

Färger och former!

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Mon, November 28, 2011 23:23:55

Barn - kan de gilla grönsaker? Jadå, idag skulle jag vilja påstå att de kan gilla det mesta och då särskilt det som man själv gillar och äter regelbundet.


Idag sa Ella till mig att jag måste vänta med att ta broccoli för hon "måste se om hon behöver ALLA broccolisar (!)själv först". Men jag vill gärna ha några också, sa jag och fick svaret. "Ja men du får inte ta för mycket mamma, det är mina - tystnad - bara MINA. Men Adrian kan få en."


Jag fick min beskärda del av broccoliskålen genom att smygäta några bakom vattenkaraffen, jag känner mig inte alls kuvad eller konflikträdd. Not at all!

Det roliga med grönsaker och matlagning är att det kan bli så fint! (Även om man har en hjälpreda som hackar som hon vore med i en extrem-konst uttagning)


Vi här hemma gillar att ha med många olika färger - gärna en fin kombination som den djupt gröna och lysande gula tillsammans. Och lite av den eldiga röda färgen såklart.


Det stimulerar aptiten och jag tror att det ser inbjudande ut även för små munnar när det är är färgglatt och roligt. Man kan låta barnen vara med iblnd och få bestämma hur deras grönsaker ska se ut. De kanske vill ha morotshjärtan eller gurksvärd?

Se det som en lek där det inte gör något om hälften äts upp innan maten.


Oavsett vad man har för relation till mat så förmedlar man den till sina barn.

Det är jag övertygad om! Man kan smyga med mycket men ärligt talat - visst känner ni till era föräldrars ovanor? Och i många av fallen tar man efter det.. :) Så det kan bli!



Jag tycker att alla dessa fina rotfrukter och grönsaker är bra mycket roligare att fylla tallriken med än att ha en botten av trista, färglösa och sladdriga makaroner där.

Grönsaker är faktiskt väldigt gott, det passar till alla olika mål och det går snabbt att tillaga och kan även ätas råa. Det ger en pigg känsla och du börjar inse att paltkoma kanske inte var så himlans trevligt ändå..

Det är inget måste ha för att bli mätt kan vi väl komma överens om såhär långt på vägen.


Grönsaker ger liv!

Jag gillar att det finns många olika sätt att kombinera och tillaga dem på vilket gör maten mycket roligare än bara en beige-vit hög med stärkelse dag ut och dag in - det ser så trist ut PLUS att den där högen inte gör mig ett dugg lycklig när jag tittar på den.

Men det är klart. En rundad sked gott smakrikt ris som en detalj och för känsla till den där goda kycklinggrytan är nog inte helt tokigt ändå :)

Det var som sagt det här med proportioner .. :)


Det går att variera dessa grönsaker i oändlighet så prova er fram och framför allt, ha inte som målsättning att alla gillar allt - för det känns omöjligt. Man hittar sina favoriter..


MEN våga prova och testa er fram - det öppnar upp variationsmöjligheterna!


Ella skulle kunna äta sin broccoli 7 dagar i veckan - men vad gör det?

Jag tror säkert hon skulle kunna äta pasta 7 dagar i veckan också men det däremot, är kanske inte någon näringsmässig succé.

Men ändå någonstans i bakhuvudet sitter det kvar att det skulle vara mer "normalt". Ja, det tycker jag såklart inte men jag är också människa som fötts in i de gamla vanorna och tänket.


Lite vägledning, varsågoda!

Här en en lista med sånt som kan serveras till maten och såklart lite här, var och mitt emellan.

Nötter & kärnor


Melon

Passionsfrukt

Äpple

Papaya och stjärnfrukt

Jordgubbar & hallon

Blåbär & smultron

Andra bär!


Zucchin/Squash

Aubergine

Blomkål & Broccoli

Rädisor

Morötter

Sharonfrukt

Kiwi

Brysselkål


Rödkål

Vitkål

Sockerärtor

Rödbetor

Gulbetor

Polkabetor

Spenat

Selleri

Paprika

Haricot verts- gröna bönor

Tomat- alla färger, storlekar och former

Gurka

Alla olika sallader och krispiga blad - prova er fram - det smakar inte alls likadant.

Inspiration!


Och för allt i världen - barn älskar ofta att dippa! (och jag med!) Gör en god dipsås med ett bra näringstätt innehåll och låt dem dippa som mellanmål. Det räcker gott och väl :) Det är ett bra och smidigt sätt att få i dem näring samtidigt som det är lite mysigt - både till utflyktskorgen och till fredagsmyset. Eller varför inte en fräsch tjock yogurthdipp till frukosten med passande grönsaker.

Allt är bra utom det som är dåligt. ;)


Det är både bra för plånboken, magen och tidskontot!


Exempel. Mixa eller mosa..

En mjuk och mogen avocado, 1 dl Meze yogurth. En äggula.

Smaksätt helt efter eget tycka men salt är att föredra :)

Vitlök är också gott. (Guacamole blir det med lite tomater i också.)

Färska kryddor är också gott - kanske citrongräs? Eller så enkelt som persilja.

Jag ska börja skriva upp vad jag gör så jag kan komma med exakta recept.


Ha en fin dag alla därute i världen!

  • Comments(0)//www.viktorialindholm.se/#post3