Rätt mat för ditt rätta jag.

Rätt mat för ditt rätta jag.

salutem est omnia




Om du fortsätter att göra som du alltid har gjort..


..så kommer du fortsätta att få det du alltid har fått.



kontakt@viktorialindholm.se

Att hjälpa sina barn att må bra!

Barn & NäringPosted by viktorialindholm.se Tue, December 13, 2011 11:08:44
Detta är en länk från en fantastisk människa som är en inspirationskälla, han är en riktigt ängel som sprider värdefull information för såna som du och jag!Backa inte för den långa texten, läs den och förstå vilka förutsättningar du kan ge ditt barn med några enkla vardagsval!Jag ska ta mig tid att skriva här själv snart men jag har många bollar i luften just nu.Men jag vill så gärna dela med mig och sprida den nyttiga välgörande kunskapen vidare trots att jag själv inte hinner med riktigt just nu. Det kan inte komma fram fort nog :) http://www.perfekthalsa.se/allman-halsa/barns-hjarna-behover-ratt-naringsamnen/(och hur jag än hanterar bloggen så klumpar all text ihop sig, jag blir tokig)
  • Comments(1)//www.viktorialindholm.se/#post5

Ett jobbigt perspektiv på vår tillvaro.

Vad är ekologisk mat?Posted by viktorialindholm.se Tue, November 29, 2011 00:14:50
Många resonerar som att 100 eller 200 år tillbaka i tiden är så mycket, att sanninen ligger därborta runt 1800 talet. Men är det verkligen så mycket?
Det moderna industrisamhället har växt fram under den här tiden. Den tiden vi lever i idag.

Här ska du få avgöra själv om 100 år på jorden är sådär mycket som det låter.





Säg att vi pressar in jordens 4,6 miljarder år på 1 enda år! Häng med här nu.

I åtta månader - från januari till augusti - kan vi då se meteoritnedslag, vulkanutbrott och annat som gör att planeten Tellus (Jorden) förvandlas till det blå vattentäckta planet den är än idag.

Först då i augusti kommer de första encelliga organismerna med cellkärna, det vill säga det liv vi känner som liv. Det dröjer ända in i november innan de ryggradslösa havsdjuren dyker upp, och lagom till Lucia i december kommer jätteödlorna, men dom utplånas runt jul.

De första däggdjuren syns i mitten av december. Homo Sapiens, vår egen art, kan vi börja titta på runt 15 minuter innan 12-slaget!

Det moderna industrisamhället vi lever i idag kan vi se blixtra förbi under filmens sista 2 sekunder.



Vi lever i detta korta historiska ögonblick när billiga fossila bränslen har möjliggjort en nästan otänkbar konsumtion.
Av alla varor som någonsin tillverkats, så har hälften av dem producerats och konsumerats under just vår livstid.

  • Comments(0)//www.viktorialindholm.se/#post4

Färger och former!

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Mon, November 28, 2011 23:23:55

Barn - kan de gilla grönsaker? Jadå, idag skulle jag vilja påstå att de kan gilla det mesta och då särskilt det som man själv gillar och äter regelbundet.


Idag sa Ella till mig att jag måste vänta med att ta broccoli för hon "måste se om hon behöver ALLA broccolisar (!)själv först". Men jag vill gärna ha några också, sa jag och fick svaret. "Ja men du får inte ta för mycket mamma, det är mina - tystnad - bara MINA. Men Adrian kan få en."


Jag fick min beskärda del av broccoliskålen genom att smygäta några bakom vattenkaraffen, jag känner mig inte alls kuvad eller konflikträdd. Not at all!

Det roliga med grönsaker och matlagning är att det kan bli så fint! (Även om man har en hjälpreda som hackar som hon vore med i en extrem-konst uttagning)


Vi här hemma gillar att ha med många olika färger - gärna en fin kombination som den djupt gröna och lysande gula tillsammans. Och lite av den eldiga röda färgen såklart.


Det stimulerar aptiten och jag tror att det ser inbjudande ut även för små munnar när det är är färgglatt och roligt. Man kan låta barnen vara med iblnd och få bestämma hur deras grönsaker ska se ut. De kanske vill ha morotshjärtan eller gurksvärd?

Se det som en lek där det inte gör något om hälften äts upp innan maten.


Oavsett vad man har för relation till mat så förmedlar man den till sina barn.

Det är jag övertygad om! Man kan smyga med mycket men ärligt talat - visst känner ni till era föräldrars ovanor? Och i många av fallen tar man efter det.. :) Så det kan bli!



Jag tycker att alla dessa fina rotfrukter och grönsaker är bra mycket roligare att fylla tallriken med än att ha en botten av trista, färglösa och sladdriga makaroner där.

Grönsaker är faktiskt väldigt gott, det passar till alla olika mål och det går snabbt att tillaga och kan även ätas råa. Det ger en pigg känsla och du börjar inse att paltkoma kanske inte var så himlans trevligt ändå..

Det är inget måste ha för att bli mätt kan vi väl komma överens om såhär långt på vägen.


Grönsaker ger liv!

Jag gillar att det finns många olika sätt att kombinera och tillaga dem på vilket gör maten mycket roligare än bara en beige-vit hög med stärkelse dag ut och dag in - det ser så trist ut PLUS att den där högen inte gör mig ett dugg lycklig när jag tittar på den.

Men det är klart. En rundad sked gott smakrikt ris som en detalj och för känsla till den där goda kycklinggrytan är nog inte helt tokigt ändå :)

Det var som sagt det här med proportioner .. :)


Det går att variera dessa grönsaker i oändlighet så prova er fram och framför allt, ha inte som målsättning att alla gillar allt - för det känns omöjligt. Man hittar sina favoriter..


MEN våga prova och testa er fram - det öppnar upp variationsmöjligheterna!


Ella skulle kunna äta sin broccoli 7 dagar i veckan - men vad gör det?

Jag tror säkert hon skulle kunna äta pasta 7 dagar i veckan också men det däremot, är kanske inte någon näringsmässig succé.

Men ändå någonstans i bakhuvudet sitter det kvar att det skulle vara mer "normalt". Ja, det tycker jag såklart inte men jag är också människa som fötts in i de gamla vanorna och tänket.


Lite vägledning, varsågoda!

Här en en lista med sånt som kan serveras till maten och såklart lite här, var och mitt emellan.

Nötter & kärnor


Melon

Passionsfrukt

Äpple

Papaya och stjärnfrukt

Jordgubbar & hallon

Blåbär & smultron

Andra bär!


Zucchin/Squash

Aubergine

Blomkål & Broccoli

Rädisor

Morötter

Sharonfrukt

Kiwi

Brysselkål


Rödkål

Vitkål

Sockerärtor

Rödbetor

Gulbetor

Polkabetor

Spenat

Selleri

Paprika

Haricot verts- gröna bönor

Tomat- alla färger, storlekar och former

Gurka

Alla olika sallader och krispiga blad - prova er fram - det smakar inte alls likadant.

Inspiration!


Och för allt i världen - barn älskar ofta att dippa! (och jag med!) Gör en god dipsås med ett bra näringstätt innehåll och låt dem dippa som mellanmål. Det räcker gott och väl :) Det är ett bra och smidigt sätt att få i dem näring samtidigt som det är lite mysigt - både till utflyktskorgen och till fredagsmyset. Eller varför inte en fräsch tjock yogurthdipp till frukosten med passande grönsaker.

Allt är bra utom det som är dåligt. ;)


Det är både bra för plånboken, magen och tidskontot!


Exempel. Mixa eller mosa..

En mjuk och mogen avocado, 1 dl Meze yogurth. En äggula.

Smaksätt helt efter eget tycka men salt är att föredra :)

Vitlök är också gott. (Guacamole blir det med lite tomater i också.)

Färska kryddor är också gott - kanske citrongräs? Eller så enkelt som persilja.

Jag ska börja skriva upp vad jag gör så jag kan komma med exakta recept.


Ha en fin dag alla därute i världen!

  • Comments(0)//www.viktorialindholm.se/#post3

Visst behöver hjärnan kolhydrater

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Sun, November 27, 2011 23:50:55

Media är ett intressant och farligt verktyg i dagens samhälle.

Har ni lagt märke till att framför allt kvällstidningar är otroligt duktiga på att formulera sina spektakulära och aldrig sinande rubriker? Så pass att vi, när vi står där och uttråkat väntar i kassakön eller vid bensinpumpen - passiva och mottagliga - läser de strategiskt placerade rubrikerna, undermedvetet tar in det som står utan något egentligen behov av att undersöka saken närmare. Någonstans där brukar de flesta automatiskt ta ställning till vad de tycker om sin nyvunna information också. Sån är åtminstone jag - vare sig jag vill eller inte?

Vad kan hända då?

Ja - statistik visar att människor blir påverkade av media och man kan tydligen se resultatet av reklamkampanjer och nya rön relativt snabbt. Det är på gott och ont.

Ett tydligt exempel är när Aftonbladet skriver att "Bebisen dog - av bröstmjölk"

Vad tror ni händer då och vilken osäkerhet tror ni att det skapar hos nya föräldrar?

För sanningen är ganska långt ifrån att barnet dog av bröstmjölken..

Såhär går det ofta till och ni känner säkert igen det.

För att komma till sak - Ni kanske har sett rubriker som lyder ungefär såhär:

"Fett är farligt" "Du blir tjock och sjuk av fet mat" "Hjärnan behöver kolhydrater" ?

Detta är intressant här, för att den mat jag skriver om talar för lite mindre av de onödiga kolhydraterna och desto mer av de desto viktigare fetterna. Bland annat.

Och med det sagt så kan man väl säga är att min rubrik är lika vilseledande som kvällspressens. Jag kanske skulle passa som skribent där.

Jag ska förklara, på ett förhoppningsvis enkelt sätt hur just den här biten fungerar. Men det kommer säkert ändå inte vara helt enkelt att förstå alla bitar. Då får man fråga.

Jo, som rubriken säger - Naturligtvis behöver hjärnan kolhydrater!

Eller..

Hjärnan behöver energi, 120 - 150 gram glukos per dygn.

När du äter kolhydrater så omvandlas de till glukos i kroppen ungefär såhär - de lagras i levern som glykogen. Ett hormon utsöndras när blodsockret sjunker, glukagon. Detta stimulerar levern att bryta ner glykogenet till glukos, som sen utsöndras ut i blodet och höjer blodsockret. Smart va? men... Vad händer om du äter mer än den här siffran då?

Jo, det blir ett överskott och då omvandlas det enkelt förklarat, till fett istället. Genom att denna typ av mat höjer insulinnivåerna i blodet - och insulin är det hormon som sköter fettinlagringen i kroppen - så är det vad som händer.

Dessa funktioner kan ses som smarta, men det är nog mest en överlevnadsstratagi för kroppen, för om alla kolhydrater som alltså blir som socker i kroppen oavsett hur mycket fullkorn det är, skulle omvandlas till glukos för blodsockrets skull så skulle vi dö på fläcken. Det är rimligt att ha 1g glukos per liter blod om jag minns det här rätt. Det är väl ca 5 gram då totalt för en vanlig person.

Känns det då inte lite onödigt att stoppa i sig många hundra gram? Risken finns att man får oönskad vikt som drar med sig andra problem för hälsan.

Hur som helst så är det väl en smart överlevnadsstrategi om inte annat! Men..

Då ska jag berätta något ännu smartare.

Jo, människan har en fantastiskt funktion i kroppen som numera hos många tyvärr är satt ur spel.

Den funktionen kallas för glukoneogenes och det är en process där levern tillverkar glukos av protein och fett. Det är inte konstigt alls - det är inte naturligt för oss människor att äta den största delen mat i form av snabblösliga stärkelserika livsmedel. Utan det är helt naturligt för kroppen att omvandla den här energin på egen hand. Jag är faktiskt helt säker på att inga flingpaket, mjölpåsar och färgglatt godis fanns på savannen där för 4 miljoner år sen när vi utvecklades till den fantastiska skapelse vi är idag.

Det är kanske därför fett och protein kallas essentiella? Livsnödvändiga.

Men kolhydrater är inte essentiella.

Så egentligen behöver vi dem inte alls för att fungera för att kroppen alltså kan skapa sina kolhydrater, sin energi till hjärnan - glukos, på alldeles egen hand.

Detta är superbra att veta om! Hoppas ni får nytta av det.

Jag syftar inte till var och en måste sluta upp med den här typen av energi för att må prima, absolut inte - jag bara ifrågasätter i vilken form och utsträckning vi äter dem i förhållande till det egentliga behovet.

Det är nämligen en riktigt karusell att leva med blodsocker som går upp i norr och ner i söder. Både för stora som små..

Riskerna är påfallande idag med bland annat diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Jag tror säkert att du som läser detta åtminstone känner någon som har diabetes idag. För så vanligt är det.

Nu pratar jag om diabetes typ 2. Eller som det förr hette - åldersdiabetes.

Men eftersom det går ner i åldrarna i rasande fart så har man slutat att kalla det så.


Nu ska jag sova och fundera på vad som kan vara kul att skriva om nästa gång. Det här var inte så väldans kul men jag tycker att det är något vi kan ha nytta av att veta om. Hoppas det.

Just det - Mitt favorit-te har ett ordspråk på varje tepåselapp. Och imorse stod det såhär :

"There is not much social progress, as long there are unhappy children."

Det är lite sorgligt..

Men som tur är så känner jag nog bara lyckliga barn! Och många fina föräldrar! :)




  • Comments(2)//www.viktorialindholm.se/#post2

Att välja rätt i affären.

Barn & NäringPosted by viktorialindholm.se Thu, November 24, 2011 22:09:03
Här hemma kör vi på något som vi kallar 90/10 regeln, det har jag anammat från min lärare på MF. Principen innebär att 90% av måltiderna är bra måltider. De resterande 10% gör du vad du vill med. I genomsnitt äter vi väl ungefär 3 måltider om dagen, 21 måltider i veckan. Huvudsaken är att din vardag ser bra ut. Det är inte en extra efterätt eller en påse chips på helgen som leder till ohälsa. Det är det där du äter 3-5 gånger om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året, år efter år, som leder till ohälsa. Om vi äter 3 - 4 (3,5) mål om dagen betyder det att vi äter 1274 måltider om året.

Och med tanke på att 85% av immunförsvaret sitter i tarmen så är det egentligen ganska enkelt att förstå sambandet. Eller hur?


Då återstår frågan - vad bör vi inte äta och vad bör vi äta.

Det är alltid tråkigt att fokusera på vad man inte ska äta men jag tänker ändå ta upp några ämnen som jag tycker att det är viktigt att försöka ta bort i sin vardag.


Anti-näringsämnen - de skadliga näringsbovarna för stora som små.

Dessa ämnen är egentligen ingenting svårt att undvika, vilket är bra för de bör verkligen undvikas i största möjliga mån. Begränsa dessa så mycket som möjligt och redan där har gjort ett jättekliv för familjens hälsa.


*Socker - vitt raffinerat

*Vitt mjöl

*Vegetabiliska fetter i form av transfettsyror. Härdade fetter. Margarin!

*Aspartam

*Glutamat - MSG - Jästextrakt - (E621)

*Miljögifter

*Färgämnen

*Skadliga konserveringsmedel

*Vitt raffinerat salt


Detta finns i läskedrycker, saft, godis, chips, vitt bröd, sockrad sylt, korv, kexchoklad, ostbågar, färdigrätter, oboy, glass med mera.


Då ska vi bena ut detta.



Socker är bara dåligt - inget konstigt.

Vill du ha ett alternativ så får du välja agavesirap, kokosblomstersocker, stevia eller björksocker. De tre sistnämnda är bäst för blodsockret.


Glutamaten (nervgift) hittar du i påläggsmat, charkuterier, chips, kryddblandningar, färdigmat, såser med mera.

Alla innehåller det inte, men många. Välj bort. Framförallt - akta barnen.


Miljögifter. Ja - detta är ett stort ämne som jag får återkomma till.


Färgämnen som man hittar i godis, läsk och en del mat. Mest halvfabrikat och oäkta mat.


Konserveringsmedel, det vanligaste som heter nitrit (E250) är egentligen inte så bra för oss men tyvärr är det svårt att hitta charkuterier utan det.

Jag kan rekommendera det lokala Lugnås chark som har bytt ut nitritet mot askorbinsyra.

Om man ändå har en produkt man vill äta som till exempel bacon, så kan man lägga dem i blöt ett tag så löses en del av nitritet upp. Det blir lika gott ändå! :)


SALT . Den här är enkel, använd oraffinerat halvsalt och bergsalt som det fina rosa himalayasaltet istället.




Vad ska vi äta då?


Jo vi ska äta näringstäta livsmedel av hög kvalitet.

Uteslut "lättprodukter" av alla slag.


Vänd på kostpyramiden. Ät minst av bröd, potatis och pasta.

Köp naturella produkter. Smaksätt med naturens skafferi.

Köp ekologiskt så långt det är möjligt, främst det som äts ofta.

Ännu bättre, köp ägg hos en bonde och odla lite gröna själv.

Viltkött och naturbeteskött.

Ät säsongsbetonat. Ät av skogens guld.

Fisk & Skaldjur (bra kvalité och så färskt som möjligt)


Ät rätt fetter - detta är riktigt viktigt! Köp absolut inte margarin av något slag.

Rätt fett är en viktig del i kosten, för barn är det såklart extra noga. Snåla inte.

Naturliga animaliska fetter och vissa oljor är okej.

Oljor ska vara ekologiska, kallpressade och extra virgin. Olivolja, raps och linfröolja.

Stek däremot i smör, ghee eller kokosfett (en bra sort) .. De tål värme bäst.

Nötter av en bra sort och kvalité är en bra energikälla och ett bra mellanmål.

Lagrade ostar, mögelostar, syrade mjölkprodukter.

Ett bra tillskott av D vitamin och omega 3 - Vi använder torskleverolja till hela familjen. Det syntetiska D-vitaminet kanske duger i krig men nu är det inte krig.


Här kommer en lista på livsmedel som är mest besprutade och minst besprutade.

Exakta värden är inget jag kan garantera så det säkert varierar från fall till fall!

Jag ska snoka närmare på den här biten och återkommer säkert med en mer fullständig version.

De som är mest besprutade är alltså bättre att köpa i ekologisk form då de inte är besprutade. Medan de som är minst besprutade är helt okej att köpa som de är.

Att tillägga - Ekologiskt är troligtvis alltid bättre. Men försök ändå hitta äkta ekologiska varor från bra producenter som enbart håller på med det (gärna i liten skala), själv blir jag lite tveksam vad gäller Icas I Love Eco och Coops änglamark, och ARLA.

Personligen tycker jag det är dubbelmoral.

Men om man känner att det svider i plånboken kan man åtminstone kompromissa lite. (De kemikalier som förekommer i besprutade livsmedel gör man klokt i att undvika så gott det går)



Mest besprutade


Jordgubbar & Hallon

Körsbär

Nektariner

Paprika

Persikor

Potatis

Päron

Selleri

Spenat

Vindruvor och äpplen



Minst besprutade

Ananas

Avocado

Blomkål & Broccoli

Kiwi

Lök

Majs

Mango Papaya

Sockerärtor

Sparris




Att mentalt lägga om sina vanor och sitt tankesätt är inte gjort i en handvändning.

Många köper gärna en chipspåse för 25 kr men om en avocado kostar det så är det en smärre katastrof. Så kan även jag tänka emellanåt. Reflektera över det, jag är säker på att ni kommer hitta många sådana tillfällen :)

En god tanke där är att man försöker tänka hur mycket näring man får för pengarna.

Och ägg åter igen. Köp ägg från någon i närheten - av hönor som går ute - så långt det är möjligt. Ägg av rätt kvalité är verkligen superfood och det är till och med väldigt billigt med tanke på sitt näringsinnehåll! Även om det är ekologiska och dyrast i hyllan i affären så är de ändå inte dyra på något sätt.





Detta var allt för idag! :)





  • Comments(1)//www.viktorialindholm.se/#post1

Premiärinlägget!

Barn & NäringPosted by viktorialindholm.se Thu, November 24, 2011 10:27:53
Ironiskt nog sitter jag här med feber, jag som brukar vara så kaxig. smiley Tjoho!


Så jag tänkte passa på skriva lite om just sådant. Infektioner och allt det där som vi alla ibland drabbas av.


Vad är egentligen normalt idag?

För inte längesen hörde jag i dagiskretsarna att ett barn i genomsnitt har, ja, var det kanske i genomsnitt 14 förkylningar på ett år?


Det låter helt absurt. Det säger jag från egen erfarenhet och i största allmänhet. Hälften av det vore också ganska tragiskt - eller vad tycker du?


Min lilla A har inte varit sjuk än, men han är så liten så han kanske inte räknas.

(Trots mjölkproteinallergi som vanligen gör barnen mer känsliga, sägs det.)

Men E, som ändå är fyllda 3 år och gått på dagis snart 3 terminer, har ändå inte lyckats dra på sig mer än kanske 2 milda förkylningar.


Detta tror inte jag är en slump. Och även om amning, enligt mig, är helt optimalt så spelar det ingen större roll om du själv äter en inflammatorisk kost i vardagen.


Detta nämner jag inte för att skapa en debatt om vem som har rätt och vem som har fel.

Jag skriver det för att jag är väl medveten om att maten barnen bjuds i förskolan (och hemma) oftast har helt fel proportioner och så uppenbart bäddar för dessa problem.

De kostråd som du som förälder får idag till ditt barn är högst ifrågasatta.

Jag vill inte mena att föräldrar gör fel här - jag syftar på att den informationen man får är fel. Vi tror att vi gör rätt men resultatet uteblir.


Man ska inte behöva vara så nördig som jag.


Om man lägger upp små barns dagliga behov av näring och vilken typ av näring. (Som jag snart ska göra). Så är det både irriterande och svårt att förstå varför de får nästan det motsatta på dagis och varför kostråden är upplagda som de är? Någon som räknat en smula fel kanske?

Mat måste få kosta pengar. Mat måste vara gott.


Vi alla vill ha så friska barn som möjligt, samtidigt som vi vill kunna leva utan att göra avkall på allt för mycket - viljan och motivationen är A och O. Magkänslan är viktig.


Kolik, eksem, ständiga infektioner, dålig tillväxt, öron och halsproblem (andning), allergier - magproblem åt något håll - allt det där finns det i regel en orsak till. Det bara ÄR inte där.

Ramen för vad som är normalt idag är väl anpassad efter det liv vi lever - absolut.

Det betyder inte automatiskt att det är rätt.


Min lilla A hade lite ont i magen som liten, mjölkskorv och lite smått missnöjd. Eksem och torr hud. Röd i öronen - nästan lite klådaaktigt. Han var inte som E.

Men jag fick bara höra att det var normalt. Lite kortison skulle göra susen.


Bullshit - jag kan inte med ord beskriva hur besviken jag är på den hjälp vi (inte) fick.

Jag föreslog till och med själv att det kanske kunde vara mjölkproteinöverkänslighet..


Vi provade oss fram själva istället - en helt ny nöjd och fin bebis på 2 dagar.

Det som gjorde mig mest ledsen var att, hade jag fått rätt information, vilket jag då förlitade mig helt på naturligtvis, så hade vi besparat A en hel del lidande. Väldigt onödigt lidande. Det svider i mammahjärtat.


Där tappade jag tråden och kom in på allergisymtom.


Tillbaka till sånt som förkylningar - vad är egentligen normalt? Och hur definierar vi normalt? Vi hade den diskussionen hemma en dag och vi kom fram till att betydelsen av normalt inte är något standardvärde - utan i allra högsta grad ändrar sig med tiden och anpassar sig.

Därför tyckte vi att normalt var ett dåligt mätverktyg.



Krya på mig!


  • Comments(4)//www.viktorialindholm.se/#post0
« Previous