Rätt mat för ditt rätta jag.

Rätt mat för ditt rätta jag.

salutem est omnia




Om du fortsätter att göra som du alltid har gjort..


..så kommer du fortsätta att få det du alltid har fått.



kontakt@viktorialindholm.se

Höst och inspiration att tugga på.

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Wed, October 03, 2012 20:22:12
Alltså. Diskussioner och åsikter som kretsar kring vad man ska äta och inte äta, vad barnen borde äta och vad de absolut inte borde äta.. det.. det är jag så urless på.

Det här samhället har ingen bra syn på mat. Samhället har ätstörningar.

Jag börjar så smått bli allmänt ointresserad av att försöka intressera andra för konceptet "naturlig mat", det är 2012, allt man behöver veta för att klara sig på egen hand är offentligt och lättillgängligt. Så väljer man något annat så är det helt och hållet med flit. Det tror jag - förut trodde jag att alla i hela vida världen såklart ville äta bra mat och sträva efter en god hälsa och hela faderuttan, MEN så är det faktiskt inte alls. Shame on me - man skall icke ta folk för givet.

Hm. Det var inspiration jag tänkte komma med, jag känner mig inspirerad idag.
Jag gillar när en ny säsong trillar in i kylskåpet och förgyller tallriken med lite gott.

Jag ger tummen upp för avocado, om jag ska vara ärlig är jag inte säker på om det egentligen är säsong, ja, HÄR är det väl aldrig säsong, men ni förstår säkert hur jag menar. Hur som helst så är den himla god just nu och den är så smidig och ätklar.

Vi använder denna underbara knöl till följande..

I sallad.
Till mat.
Pålägg.
Dipp.
Tillbehör.
Mellanmål.
I smoothie.
I desserter.
Den är mixbar, krämbar, skivbar, hackbar, stavbar och framförallt ÄTBAR :)
Det finns två (troligen flera) sorter och våga prova båda. De smakar lite olika och den stora varianten gillar jag i chokladmousse. Den grönare alltså.




Sen så har vi KÅL. Underbara skapelse!!
Jag gillar den egentligen bara rå. Och det är bra, jag vill äta så mycket rå mat som möjligt men det är inte alltid det är lämpligt. Detta är definitivt lämpligt.

Coleslaw ala mig.
Skiva/skav vitkål och gärna rödkål tunt och fint.
MYCKET!
I med en skvätt vinäger, salt, vit och svartpeppar.
Olivolja och några matskedar majonnäs.
Kanske lite lök och rivna morötter.
Rör om lite lagom och woila!!

Om du skippar majjon så blir det en härlig kålsallad.

Detta är lätt, billigt även när man köper EKO, och framförallt rätt så bra :)



För övrigt är den väldigt fin, fin att strimla ner i sallad. Till maten, som tugg. Och i grytor. Mums. Det är värt att lära sig att uppskatta denna grönsak :)


Sen har vi de berömda morötterna, något säger mig att det kanske är någon form av säsong just nu.
Pressa till juice, eller centrifugera är väl mer rätt.
Riv dem, koka dem, gör morotspengar, stavar, morotsspagetti - whatever.
En god morot är en trevlig upplevelse. Ät.




En sak till!!!
Lyxa till det med någon exotisk frukt ibland!
Mangon är fin nu och papayan är både rätt så fin och god nu!
Papayan är bra på många komplicerade sätt, så det är ett riktigt hett tips om man vill variera sitt fruktutbud. Vi tog en till kvällsmaten idag, det var smarrigt!
Papaya skall kännas lite som en avocado eller mango när den är mogen.



Jag som skrivit så mycket om lilla Adrian, som inte är så liten längre, tänkte nog tillägga att det fortfarande går bra och framåt för honom.
Han är så fin och han är så värd allt. All möda.


  • Comments(0)//www.viktorialindholm.se/#post21

Frigående?

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Fri, July 20, 2012 21:30:45
Igår så var vi förbi Ormebackens Gårdshandel och köpte lite av varje. Mest ägg :)
De har så goda, fina ägg och det är rätt härligt och hjärtligt att kunna stöta på en och annan höna på gården. Dessa hönor är verkligen frigående. De går fritt!
Det värmer gott i samvetet och det är roligt att barnen får se en riktig gård! :)

En stark rekommendation - åk dit! Detta är så bra och nu börjar korgarna med grönsaker, lök, sallad, gurka, tomater och paprika fyllas på.. KÄNSLA!


Men Asketorp då (eller alla andra), den hyllade lokala äggproducenten som ligger lägligt till och profilerar sig som så lokal och mild. De har frigående höns säger de.
Men nej, i mina ögon så är inte Asketorps gård något gott. Det är en ren och skär äggindustri och jag har aldrig sett en höna där, för deras definition av frigående är inomhus utan sol och årstider - samt runt 7-10 hönor per kvadratmeter. Eller max 20 hönor per kvadratmeter om de har flervåningssystem. Vilket liv.

Jag tror fångarna i Sverige är mer frigående än hönsen?

Jag brukade handla på Asketorp en gång i tiden för de kändes lite bättre - men det vara bara ett spel för ögat. Man lär sig något nytt varje dag.

Och så blir jag lite missnöjd när konventionellt uppfödda hönor (frigående) matas med foder som "får" innehålla bekämpningsmedel, läkemedel och konstgödsel.
Och säkert oftast gör - eftersom det är svårt att hålla dem friska i denna miljö.

Jag hoppas ni väljer med omsorg framöver - det näst bästa är ekoägg och det klart bästa är en härlig gård med fria hönor som lever ett riktigt liv!


Det finns en viss skillnad här..

Fina friska hönor i solen..
Och "frigående" höns på anläggning.


Vilken höna vill du vara?


  • Comments(0)//www.viktorialindholm.se/#post20

Att känna sig snuvad.

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Thu, June 28, 2012 10:21:22
Ja, det är lätt att göra när man börjar granska allt man lägger tid och pengar på för att uppnå god hälsa.



Om man vill uppnå en god, långsiktigt hållbar hälsa inifrån och ut, resten av livet. Och önskar detsamma till sina barn och barnbarn, då är det dags att veta vad man ska satsa på, VAD är det som kommer vara grundpelaren i hälsan.

Precis som allt levande behöver vi sol, syre och vatten. Somliga ämnen producerar vi själva och många andra är det tänkt att vi ska tanka med.

Gör vi inte det så kan man faktiskt vara säker på att kroppen inte kommer fungera perfekt heller - kanske ett tag eller inte ens det, men någon gång kommer det. Tråkiga besvärliga problem och medeciner för att dämpa lasten.

Se du till dina föräldrar, farföräldrar och släkt - nog att det finns raketgamlingar men idag har de krämpor de allra flesta. Det är få som är oberoende av sjukvården.

Men de som lever relativt sunt mår oftast bättre. Detta är en generell översikt och de flesta vet att det är så även om det finns undantag.
Men som sagt, ÄVEN de som försöker, slipper inte undan och tycker kanske att livet är orättvist. Men rätt information till rätt person : resultat.

Jag har ett öppet sinne, jag är 26 år, vad vet jag egentligen?
Självklart måste jag ha ett öppet sinne - det är mycket roligare så.


Jag repeterar -
Om man vill uppnå en god, långsiktigt hållbar hälsa inifrån och ut, resten av livet. Och önskar detsamma till sina barn och barnbarn, då är det dags att veta vad man ska satsa på, VAD är det som kommer vara grundpelaren i hälsan.

Och det är att se över vårt näringsintag.

Björn Ferry bjuder på pyramiden och hans resultat talar för sig självt.

Statistiken säger också en smula om var vi är på väg.

Rekommenderat bra tillskott?

Jag vill inte göra reklam men skicka gärna ett pm and näringsbiten är löst på ett kick för stora som små.

Slipp gå hela min väg för den är komplicerad, dyr och rätt onödig.


Tanka SOL! :)


  • Comments(0)//www.viktorialindholm.se/#post19

Glädje och INSPIRATION!

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Tue, May 08, 2012 22:22:53
Kvällen före dagen :) Imorgon reser vi iväg en vecka till Side och SOLEN.
Det kommer säkert bli suveränt. Vi är ett bra team, jag och Richard.

Ett bra team betyder också att när vi inte hittar våra pass så håller vi god min och gör en roadtripp och ordnar nya, gratis egentid! haha, bra jobbat :) Det var kul!


Lite inspiration kommer här och efter semester ska jag börja skriva mer om mat, recept och bjuda på mer konkreta råd och tips.

Ha det gott i vårsolen, dags att tanka D VITAMIN och energi!



Klicka på bilderna om du vill se dem lite större.



1. Homemade tapenade 2. Lammstek med vitlök och rosmarin.
3. Härlig omelett 4. Falafel ala Viktoria.
5. Cashewyogurth med citronmeliss och kanel. 6. Wok-lunch.
7. Frukosttallrik med grön smoothie. 8. Härliga gröna!
9. En god raw dessert med choklad* i botten. 10. Tomatsoppa med mycket arom!
11. Färger ger liv!

  • Comments(0)//www.viktorialindholm.se/#post16

Färger och former!

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Mon, November 28, 2011 23:23:55

Barn - kan de gilla grönsaker? Jadå, idag skulle jag vilja påstå att de kan gilla det mesta och då särskilt det som man själv gillar och äter regelbundet.


Idag sa Ella till mig att jag måste vänta med att ta broccoli för hon "måste se om hon behöver ALLA broccolisar (!)själv först". Men jag vill gärna ha några också, sa jag och fick svaret. "Ja men du får inte ta för mycket mamma, det är mina - tystnad - bara MINA. Men Adrian kan få en."


Jag fick min beskärda del av broccoliskålen genom att smygäta några bakom vattenkaraffen, jag känner mig inte alls kuvad eller konflikträdd. Not at all!

Det roliga med grönsaker och matlagning är att det kan bli så fint! (Även om man har en hjälpreda som hackar som hon vore med i en extrem-konst uttagning)


Vi här hemma gillar att ha med många olika färger - gärna en fin kombination som den djupt gröna och lysande gula tillsammans. Och lite av den eldiga röda färgen såklart.


Det stimulerar aptiten och jag tror att det ser inbjudande ut även för små munnar när det är är färgglatt och roligt. Man kan låta barnen vara med iblnd och få bestämma hur deras grönsaker ska se ut. De kanske vill ha morotshjärtan eller gurksvärd?

Se det som en lek där det inte gör något om hälften äts upp innan maten.


Oavsett vad man har för relation till mat så förmedlar man den till sina barn.

Det är jag övertygad om! Man kan smyga med mycket men ärligt talat - visst känner ni till era föräldrars ovanor? Och i många av fallen tar man efter det.. :) Så det kan bli!



Jag tycker att alla dessa fina rotfrukter och grönsaker är bra mycket roligare att fylla tallriken med än att ha en botten av trista, färglösa och sladdriga makaroner där.

Grönsaker är faktiskt väldigt gott, det passar till alla olika mål och det går snabbt att tillaga och kan även ätas råa. Det ger en pigg känsla och du börjar inse att paltkoma kanske inte var så himlans trevligt ändå..

Det är inget måste ha för att bli mätt kan vi väl komma överens om såhär långt på vägen.


Grönsaker ger liv!

Jag gillar att det finns många olika sätt att kombinera och tillaga dem på vilket gör maten mycket roligare än bara en beige-vit hög med stärkelse dag ut och dag in - det ser så trist ut PLUS att den där högen inte gör mig ett dugg lycklig när jag tittar på den.

Men det är klart. En rundad sked gott smakrikt ris som en detalj och för känsla till den där goda kycklinggrytan är nog inte helt tokigt ändå :)

Det var som sagt det här med proportioner .. :)


Det går att variera dessa grönsaker i oändlighet så prova er fram och framför allt, ha inte som målsättning att alla gillar allt - för det känns omöjligt. Man hittar sina favoriter..


MEN våga prova och testa er fram - det öppnar upp variationsmöjligheterna!


Ella skulle kunna äta sin broccoli 7 dagar i veckan - men vad gör det?

Jag tror säkert hon skulle kunna äta pasta 7 dagar i veckan också men det däremot, är kanske inte någon näringsmässig succé.

Men ändå någonstans i bakhuvudet sitter det kvar att det skulle vara mer "normalt". Ja, det tycker jag såklart inte men jag är också människa som fötts in i de gamla vanorna och tänket.


Lite vägledning, varsågoda!

Här en en lista med sånt som kan serveras till maten och såklart lite här, var och mitt emellan.

Nötter & kärnor


Melon

Passionsfrukt

Äpple

Papaya och stjärnfrukt

Jordgubbar & hallon

Blåbär & smultron

Andra bär!


Zucchin/Squash

Aubergine

Blomkål & Broccoli

Rädisor

Morötter

Sharonfrukt

Kiwi

Brysselkål


Rödkål

Vitkål

Sockerärtor

Rödbetor

Gulbetor

Polkabetor

Spenat

Selleri

Paprika

Haricot verts- gröna bönor

Tomat- alla färger, storlekar och former

Gurka

Alla olika sallader och krispiga blad - prova er fram - det smakar inte alls likadant.

Inspiration!


Och för allt i världen - barn älskar ofta att dippa! (och jag med!) Gör en god dipsås med ett bra näringstätt innehåll och låt dem dippa som mellanmål. Det räcker gott och väl :) Det är ett bra och smidigt sätt att få i dem näring samtidigt som det är lite mysigt - både till utflyktskorgen och till fredagsmyset. Eller varför inte en fräsch tjock yogurthdipp till frukosten med passande grönsaker.

Allt är bra utom det som är dåligt. ;)


Det är både bra för plånboken, magen och tidskontot!


Exempel. Mixa eller mosa..

En mjuk och mogen avocado, 1 dl Meze yogurth. En äggula.

Smaksätt helt efter eget tycka men salt är att föredra :)

Vitlök är också gott. (Guacamole blir det med lite tomater i också.)

Färska kryddor är också gott - kanske citrongräs? Eller så enkelt som persilja.

Jag ska börja skriva upp vad jag gör så jag kan komma med exakta recept.


Ha en fin dag alla därute i världen!

  • Comments(0)//www.viktorialindholm.se/#post3

Visst behöver hjärnan kolhydrater

Optimal matPosted by viktorialindholm.se Sun, November 27, 2011 23:50:55

Media är ett intressant och farligt verktyg i dagens samhälle.

Har ni lagt märke till att framför allt kvällstidningar är otroligt duktiga på att formulera sina spektakulära och aldrig sinande rubriker? Så pass att vi, när vi står där och uttråkat väntar i kassakön eller vid bensinpumpen - passiva och mottagliga - läser de strategiskt placerade rubrikerna, undermedvetet tar in det som står utan något egentligen behov av att undersöka saken närmare. Någonstans där brukar de flesta automatiskt ta ställning till vad de tycker om sin nyvunna information också. Sån är åtminstone jag - vare sig jag vill eller inte?

Vad kan hända då?

Ja - statistik visar att människor blir påverkade av media och man kan tydligen se resultatet av reklamkampanjer och nya rön relativt snabbt. Det är på gott och ont.

Ett tydligt exempel är när Aftonbladet skriver att "Bebisen dog - av bröstmjölk"

Vad tror ni händer då och vilken osäkerhet tror ni att det skapar hos nya föräldrar?

För sanningen är ganska långt ifrån att barnet dog av bröstmjölken..

Såhär går det ofta till och ni känner säkert igen det.

För att komma till sak - Ni kanske har sett rubriker som lyder ungefär såhär:

"Fett är farligt" "Du blir tjock och sjuk av fet mat" "Hjärnan behöver kolhydrater" ?

Detta är intressant här, för att den mat jag skriver om talar för lite mindre av de onödiga kolhydraterna och desto mer av de desto viktigare fetterna. Bland annat.

Och med det sagt så kan man väl säga är att min rubrik är lika vilseledande som kvällspressens. Jag kanske skulle passa som skribent där.

Jag ska förklara, på ett förhoppningsvis enkelt sätt hur just den här biten fungerar. Men det kommer säkert ändå inte vara helt enkelt att förstå alla bitar. Då får man fråga.

Jo, som rubriken säger - Naturligtvis behöver hjärnan kolhydrater!

Eller..

Hjärnan behöver energi, 120 - 150 gram glukos per dygn.

När du äter kolhydrater så omvandlas de till glukos i kroppen ungefär såhär - de lagras i levern som glykogen. Ett hormon utsöndras när blodsockret sjunker, glukagon. Detta stimulerar levern att bryta ner glykogenet till glukos, som sen utsöndras ut i blodet och höjer blodsockret. Smart va? men... Vad händer om du äter mer än den här siffran då?

Jo, det blir ett överskott och då omvandlas det enkelt förklarat, till fett istället. Genom att denna typ av mat höjer insulinnivåerna i blodet - och insulin är det hormon som sköter fettinlagringen i kroppen - så är det vad som händer.

Dessa funktioner kan ses som smarta, men det är nog mest en överlevnadsstratagi för kroppen, för om alla kolhydrater som alltså blir som socker i kroppen oavsett hur mycket fullkorn det är, skulle omvandlas till glukos för blodsockrets skull så skulle vi dö på fläcken. Det är rimligt att ha 1g glukos per liter blod om jag minns det här rätt. Det är väl ca 5 gram då totalt för en vanlig person.

Känns det då inte lite onödigt att stoppa i sig många hundra gram? Risken finns att man får oönskad vikt som drar med sig andra problem för hälsan.

Hur som helst så är det väl en smart överlevnadsstrategi om inte annat! Men..

Då ska jag berätta något ännu smartare.

Jo, människan har en fantastiskt funktion i kroppen som numera hos många tyvärr är satt ur spel.

Den funktionen kallas för glukoneogenes och det är en process där levern tillverkar glukos av protein och fett. Det är inte konstigt alls - det är inte naturligt för oss människor att äta den största delen mat i form av snabblösliga stärkelserika livsmedel. Utan det är helt naturligt för kroppen att omvandla den här energin på egen hand. Jag är faktiskt helt säker på att inga flingpaket, mjölpåsar och färgglatt godis fanns på savannen där för 4 miljoner år sen när vi utvecklades till den fantastiska skapelse vi är idag.

Det är kanske därför fett och protein kallas essentiella? Livsnödvändiga.

Men kolhydrater är inte essentiella.

Så egentligen behöver vi dem inte alls för att fungera för att kroppen alltså kan skapa sina kolhydrater, sin energi till hjärnan - glukos, på alldeles egen hand.

Detta är superbra att veta om! Hoppas ni får nytta av det.

Jag syftar inte till var och en måste sluta upp med den här typen av energi för att må prima, absolut inte - jag bara ifrågasätter i vilken form och utsträckning vi äter dem i förhållande till det egentliga behovet.

Det är nämligen en riktigt karusell att leva med blodsocker som går upp i norr och ner i söder. Både för stora som små..

Riskerna är påfallande idag med bland annat diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Jag tror säkert att du som läser detta åtminstone känner någon som har diabetes idag. För så vanligt är det.

Nu pratar jag om diabetes typ 2. Eller som det förr hette - åldersdiabetes.

Men eftersom det går ner i åldrarna i rasande fart så har man slutat att kalla det så.


Nu ska jag sova och fundera på vad som kan vara kul att skriva om nästa gång. Det här var inte så väldans kul men jag tycker att det är något vi kan ha nytta av att veta om. Hoppas det.

Just det - Mitt favorit-te har ett ordspråk på varje tepåselapp. Och imorse stod det såhär :

"There is not much social progress, as long there are unhappy children."

Det är lite sorgligt..

Men som tur är så känner jag nog bara lyckliga barn! Och många fina föräldrar! :)




  • Comments(2)//www.viktorialindholm.se/#post2